Projecten


MEEDENKEN

MEEDOEN

ZELF DOEN

Filter op kenmerk


Raderen van Burgerparticipatie
Schaal
Soort informatie

0

Maak een keuze

 

Toon Selectie

Terug naar zoekresultaat

Terug naar de startpagina

Meedenken (beleidsparticipatie) - Zelf doen (maatschappelijk initiatief) - Wijk / buurt / dorp - Gemeente - Regionaal / provinciaal - Best practice - Instrument

'Big society, bottom up!'


Verschenen op : 14 feb 2014


Sociale media zoals Twitter, Facebook en blogs geven burgers een stem en de gelegenheid om zelf initiatief te nemen. Ze worden ook gebruikt om (alternatieve) oplossingen voor problemen aan te dragen, om een breed publiek te bereiken en voor crowdsourcing: onderzoek door burgers zelf.

 

Bijna iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet. Daardoor wordt het handelen van overheden publiek en onderwerp van openbare discussie. Dit vereist dat de overheid transparanter moet worden en meer in dialoog moet gaan met burgers.

 

Nick Booth startte met zijn Social Media Surgeries bijeenkomsten waar actieve burgers door bloggers ondersteun werden in het toepassen van social media voor maatschappelijk initiatief. Zo maakt hij ook de nieuwe tools voor maatschappelijke verandering voor iedereen bruikbaar.

 

Sinds 2008 organiseert GreenWish samen met STIPO bijeenkomsten voor professionals die maatschappelijk initiatief ondersteunen.

Bezoek de website