Lectoraat participatie en maatschappelijke ontwikkeling
Verschenen op : 15 apr 2014
Dit lectoraat onderzoekt hoe de participatie van burgers in de Nederlandse samenleving bevorderd kan worden, en welke rol de sociale professionals daarbij spelen. Het gaat om participatie in buurten, op scholen, bij verenigingen en in de hele maatschappij.
De leerstoel ontwikkelt activiteiten waar grote groepen in de maatschappij baat bij hebben – juist om te voorkomen dat problemen ontstaan. Voorbeelden? Het voorkomen van schulden bij jongeren, het beteugelen van geweld en agressie op amateurvoetbalvelden en het vergroten van de kansen van kinderen door participatie van ouders en wijkbewoners bij scholen.
Door buurten leefbaarder te maken, is de kans op individueel probleemgedrag kleiner. Door ervoor te zorgen dat mensen zich thuis voelen in de maatschappij, zullen minder mensen zich afkeren. Sociale professionals zijn nodig om dat soort zaken voor elkaar te krijgen. Via onderzoek wil het lectoraat zich inzetten om hun professionaliteit verder te ontwikkelen.